-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49342 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

مضمون آية ايذاء چيست؟

در آيه 57 سوره احزاب ميخوانيم «اِنّ الَّذْينَ يُؤْذُوْنَ اللهَ وَ رَسُوْلَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ في الدُّنْيا وَ الآخِرْةِ وَاَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً» [كساني كه خداوند و پيامبرش را آزار ميدهند خداوند آنها را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور ميسازد ، و براي آنها عذاب خوار كنندهاي آماده كرده است].

بديهي است كسي نميتواند به ذات پاك خداوند زيان و آزاري برساند، بنابراين منظور از ايذاء خداوند – همانگونه كه مفسّران هم گفتهاند – همان كفر و الحاد است كه خداوند را به خشم ميآورد، و تأكيدي است بر مجازات كساني كه پيامبر و مؤمنان را آزار ميدهند ، چرا كه آزار آنها بمنزله آزار خداست.

در اينجا در روايات متعدّدي كه از طرق برادران اهل سنّت و از طرق اهلبيت (ع) رسيده ميخوانيم كه پيغمبر اكرم (ص) فرمود «اي علي ! هر كه تو را آزار برساند مرا آزار رسانده است» به اين ترتيب آزار او هم سنگ آزار ، پيامبر (ص) است .

«حاكم حسكاني» در «شواهد التّنزيل» از «جابر بن عبدالله» نقل ميكند كه ميگويد از پيغمبر اكرم (ص) شنيدم كه به علي (ع) ميفرمود «مَنْ آذاكَ فَقَدْ آذاني» [كسي كه تو را آزار كند مرا آزار كرده است]. (شواهد التّنزيل 2/98،ح 777)

و نيز در حديث ديگري از علي بن ابي طالب (ع) نقل ميكند در حالي كه به موي خود اشاره كرده بود و در دست گرفته بود فرمود «رسول خدا (ص) اين حديث را براي من بيان كرد، در حالي كه موي خود را به دست گرفت بود و فرمود «مَنْ آذي شَعرَهً مِنْكَ فَقَدْ آذاني وَ مَنْ آذاني فَقَدْ آذي اللهَ وَ مَنْ آذي اللهَ فَعَلَيْهِ لَعَنَه اللهُ» [كسي كه يك موي توي تو را آزار برساند مرا آزار رسانده ، و كسي كه مرا آزار رساند خدا را آزار رسانده، و كسي كه خدا را آزار رساند لعنت خدا بر او باد]. (همان مدرك/97، ح 776)

اين احاديث «متضافره» و گسترده كه بسياري از آنها از احاديثي است كه دانشمندان اهل سنّت تصريح به صحّت سند آن كردهاند به خوبي نشان ميدهد كه علي (ع) همچون جان پيامبر (ص) است ، عشق به او عشق به پيامبر (ص) ، و محبّتش محبّت به رسول خدا (ص) و ايذاء و آزار او ، ايذاء و آزار رسول خدا (ص) است .

آيا با اين حال ترديدي باقي ميماند در اين كه علي (ع) برترين فرد امّت بعد از رسول خداست و شايشتهترين فرد امّت براي امامت و ولايت و خلافت رسول خدا (ص) بوده است؟




پيام قرآن ج 9

حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.